PÄIVÄ TUKHOLMASSA-RISTEILY

Vappu ei ole koskaan ollut suosikkijuhliani ja suuntasimme tänä vappuna kohti Ruotsia. Tiedossa oli Päivä Tukholmassa-risteily oman perheeni sekä äitini perheen kanssa. Erityisen iloinen olin äitini läsnäolosta, sillä äidin tilanne levinneen rintasyövän kanssa ei ole mitenkään päin katsottuna hyvä. Olimme varanneet yhteisen risteilyn jo hyvissä ajoin ennen joulua ja suuntasimme jälleen kohti tuttua Tukholmaa Silja Symphonylla. Olimme varanneet jälleen Commodore-luokan hytit, jotka saimme yhdistettyä yhdeksi isoksi oleskelualueeksi.

Risteilimme ensimmäisen kerran Commordoressa viime kesänä ja sen jälkeen olemmekin matkustaneet aina Commodore-luokassa. Tykkään Commodore-luokassa erityisesti kyseisen hyttiluokan omasta rauhasta ja siitä, että käytössä on oma lounge, josta saa tarpeen mukaan pientä naposteltavaa, kahvia sekä loungessa palvelee myös oma baari. Loungen yhteydestä löytyy Commodore-luokan matkustajille myös omat saunat, joita voi varata yksityiskäyttöön iltaisin. Tällä kertaa käytimme Commodore-hytin maksamiseen sekä pisteitä että rahaa ja pisteitä meiltä kului noin 120 000 ja rahaa siihen päälle vielä 395 euroa. Commodoressa risteileminen on hintavampaa, mutta mielestäni ehdottomasti hintansa arvoista kaikkien palveluidensa ansiosta.

Saavuimme laivalle jo hyvissä ajoin heti kolmen jälkeen, jotta välttäisimme ruuhkat ja jonottamisen laivalle saavuttaessa. Saimmekin astella laivaan aivan rauhassa, jonne äitini oli perheineen ehtinyt juuri ennen meitä. Teimme pöytävarauksen klo 17 Grill Houseen koko porukalle ja ennen ravintolaa relasimme hieman hyteissä sekä loungessa.

COMMODORE-HYTTI JA COMMODORE-LOUNGE

Ensimmäisenä iltana suuntasimme tosiaan koko porukalla syömään Grill Houseen, joka on Silja Symphonyn pihviravintola. Itseäni harmitti kovasti syödä täällä, sillä olisin kovasti halunnut syödä pihvin, mutta näin raskaana ollessa medium miinuksena tilattu pihvi ei ole mahdollinen. Päädyin syömään lopulta alkupalaksi jättirapusalaatin sekä pääruuaksi kanaa, joka oli kyllä ihan hyvää, mutta silti pettymys johtuen pääosin siitä, että olisin tosiaan halunnut syödä pihvin. Grill Housesta sai kuitenkin erinomaista alkoholitonta kuohuviiniä ja Vintense saakin oman suositukseni.

Muutoin ensimmäinen ilta sujui melko rauhallisesti. Ruokailun jälkeen kävimme shoppailemassa, sillä eräs pieni oli innokas kuluttamaan omat laivarahansa, jonka hän sai Friendship-rannekkeensa myötä. Kävimme myös bailaamassa Harri Hylkeen discossa, jota oltiin odotettu kovasti. Edellisellä kerralla laivan ohjelmaa oli muutettu niin, että discot olivat kumpanakin päivänä klo 18.30 ja se oli kenties huonoin mahdollinen aika, sillä olimme kummallakin kerralla syömässä tuohon aikaan.

Seuraavana aamuna heräsimme kauniin aurinkoisessa säässä, kun laiva seilasi läpi kauniin Tukholman saariston. Saaristo-osuus onkin yksi suosikkikohtiani risteilyllä, sillä rakastan ihailla kauniita ruotsalaisia villoja hytin ikkunasta. Aamupalan nautimme kumpanakin aamuna Bon Vivantissa, sillä Commodore-luokan risteilyyn kuuluu aamiainen täällä. Aamiaista ei voi muuten voi erikseen ostaa Bon Vivantiin, vaan se on varattu aamuisin ainoastaan Commodore- ja Suite-luokan matkustajille. Bon Vivantin aamiainen oli yhtä ihana kuin ennenkin, vaikka toki kaikki hyvät italialaiset leikkeleet sekä kylmäsavulohi sekä graavilohi jäivät itseltäni tällä kertaa välistä. Seuraavalla kerralla sitten!

SHOPPAILUA KAUPPAKESKUS GALLERIANISSA

Tukholmaan saavuttuamme suuntasimme klo 11 aikaan kohti keskustaa ja neitikin pääsi kovasti odottamaansa Tunnelbanaan. Keskustan suhteen meillä oli selkeät suunnitelmat ja liki jokaisella oli yksi kauppa, jossa he halusivat käydä. Ensimmäiseksi suuntasimme World of Toysiin eli isoon lelukauppaan neidin toiveesta. World of Toys sijaitsee kauppakeskus Gallerianissa ja sieltä ei kyllä leluvalikoimaa puutu. Itse halusin käydä Victoria’s Secretiltä, sillä Tukholmasta löytyy kunnon VS:n liike eli ei pelkkä tuoksukauppa, kuten Suomesta. Päädyin tekemään ostoksiakin Victoria’s Secretiltä ja löysin itselleni uuden pyjaman sekä imetysliivit. Myös Victoria’s Secret sijaitsee kauppakeskus Gallerianissa aivan lelumaailman vieressä. Siskoni toiveesta kävimme Brandy Melvillen myymälässä, josta hän löysi itselleen muutaman uuden vaatteen. Tiesittekö muuten, että Brandy Melvillen vaatteet ovat one size-kokoa?

KUNGSTRÄDGÅRDENIN KIRSIKANKUKAT

Shoppailun jälkeen suuntasimme kohti Kungsträdgårdenia, jossa kävimme ihailemassa kirskikankukkia. Olen kerran aiemminkin päässyt ihailemaan Tukholman kirsikankukintaa ja Kungsträdgården on kieltämättä upea paikka hanamin ihailuun. Ennakkoon pelkäsin, että kukinta olisi jo ohi, mutta onneksi kukat olivat vielä kauniita. Paria päivää myöhemmin olisi varmasti ollut jo liian myöhäistä, sillä nytkin tuuli jo varisutti kukkien terälehtiä kukista.

Kirsikankukkien ihailun jälkeen siirryimme pikkuhiljaa takaisin kohti satamaa, sillä tarkoituksemme oli käydä vielä ennen illan ruokailua laivan kylpylässä. Suuntasimme Sunflower Oasis-nimiseen kylpylään tyttöjen kesken, sillä seurueemme miehet halusivat mennä laivan Pubiin katsomaan Kiekko-Espoon finaalipeliä. Hyvä näin, sillä miesten osasto olikin täynnä kylpylässä ja he olisivat joutuneet jättämään reissun joka tapauksessa väliin. Viihdyimme kylpylässä hieman yli tunnin ja poreammeessa olikin ihana lepuuttaa jalkoja päivän kävelyjen jälkeen. Raskaus on alkanut hieman painaa ja etenkin jalat ovat iltaisin helposti uuvuksissa ja turvoksissa. Pidemmät lenkit onnistuvat kuitenkin vielä ja aionkin jatkaa kävelyä niin kauan kuin vain jaksan.

Toisena iltana olimme varanneet pöydän ravintola Tavolatasta, joka on Silja Symphonyn italialainen ravintola. Tavolatassa pääsin nauttimaan ruuasta enemmän, sillä ruokalista oli monipuolisempi kuin Grill Housessa. Alkupalaksi söin mozzarellasalaatin ja pääruuaksi lohta.

Viimeinen ilta sujui meillä rauhallisesti, sillä syömisen jälkeen kävimme vielä hieman laivan kaupoilla tekemässä ostoksia sekä sen jälkeen vetäydyimme hytteihimme viettämään iltaa. Prinsessakin halusi hieman yllättäen jättää muumidiscon väliin, mutta sen sijaan hän halusi käydä tätinsä kanssa leikkimässä Silja Landissa.

Seuraavana aamuna nukuimme hieman pidempään, sillä heräsimme vasta klo 9, kun äitini tuli koputtelemaan ovelle, että lähdettäisiinkös aamupalalle. Kävimme jälleen aamupalalla Bon Vivantissa ja aamupalan jälkeen aloittelimmekin pikkuhiljaa pakkaamista. Laivasta poistuminen sujui tällä kertaa hieman nopeammin, sillä koronatarkistuksia ei käytännössä enää ollut. Satamassa oli kyllä jonkinlainen tarkastuspiste, mutta itselleni jäi ainakin epäselväksi että kenen sinne oli mentävä. Iso massa päästettiin laivasta pois tämän pisteen ohi. Vielä syksyllä odottelimme reilusti yli tunnin laivasta poispääsyä juurikin tarkistusten vuoksi.

Kiitos matkasta kaikille seuralaisille ja mennään pian taas uudestaan risteilemään 😍