TYTTÖJEN REISSU PARIISIIN – PÄIVÄ 1

Tyttöjen reissu Pariisiin on nyt takanapäin ja on aika aloittaa matkakertomusten sarja. Meidän reissu oli aivan ihana ja olisin viihtynyt Pariisissa niiiiin paljon pidempäänkin. Tämä oli oma toinen kertani Pariisissa, mutta ei taatusti viimeinen. Tyttäreni oli haaveillut pitkään Pariisiin pääsemisestä ja hänkin nautti täysillä 💕

LÄHDETÄÄN MATKAAN

Meidän matka starttasi viimeviikon torstaina aivan aamutuimaan, sillä lentokentällä oli oltava viimeistään 5.35. Herätyskello soi meillä klo 5 ja taksi odotti pihassa 5.20. Melkoisella höökillä siis lähdettiin aamulla tyttären kanssa, mutta yhtään aikaisemmin ei olisi kyllä millään pystynyt heräämään. Nukuin koko yön aivan älyttömän huonosti, sillä reissuun lähteminen pitkästä aikaa jännitti paljon. Olin myös nähnyt painajaisia Pariisin ludeongelmasta, joka sitten paikan päällä osoittautui erittäin vahvasti liioitelluksi ja kaikki etukäteen stressaaminen oli turhaa. Jos siis matkaat Pariisiin, uutisiin kannattaa suhtautua kriittisesti, sillä puheenaihe tuntuu nyt trendaavan ja hysteriaa luodaan tulevien olympialaisten ympärille.

Kentälle päästyämme etsimme tiemme Finnair Priority-tiskille, sillä meillä oli tyttäreni kanssa paikat Business-luokassa. Ostin meille matkustusluokan korotuksen, sillä Finnair tarjosi sitä erittäin edulliseen hintaan ja pienellä lisämaksulla saimme eturivin paikat koneesta, runsaan aamupalan sekä juomaa koneessa ja lisäksi myös oikeuden käyttää Priority-kaistaa lentokentällä. Helsinki-Vantaan kenttä on aika-ajoin ollut kovin ruuhkainen aamulla ja inhoan yli kaiken jonottamista (oikeastaan enemmän ahdistun siitä) ja maksan mielelläni vähän extraa siitä, että pääsen ohittamaan jonot tarvittaessa.

Bagdropin ja turvatarkastuksen jälkeen suuntasimme aamupalalle Aspire Loungeen, jossa käymme aina reissupäivinä syömässä ja viettämässä rauhassa aikaa ennen lentoa. Hankimme reissua varten OP Goldit, johon sisältyy kaksi loungevierailua vuosittain ja hyödynsimme tuon edun samalla. Jos kaipaat omiin reissupäiviisi hieman helpotusta ja omaa rauhaa, suosittelen loungea!

BUSINESS-LUOKAN LENTO PARIISIIN

Lentokoneessa aika vierähti nopeasti, sillä lentoaika Pariisiin oli vain 2 tuntia ja 40 minuuttia. Saimme koneessa herkullisen aamupalan tyttäreni kanssa ja oli ihana aloitta aamu pienellä hemmottelulla hankalan yön jälkeen. Matkustin toista kertaa Business-luokassa ja oma rauha on kyllä extrajalkatilan lisäksi parasta. Saimme myös erinomaista palvelua ja prinsessa pääsi myös kurkkaamaan ohjaamoon tätinsä kanssa koneen laskeuduttua Pariisiin. Kuulemma ohjaamossa oli älyttömästi nappeja! 😀 Saimme muistoksi myös hauskan selfien koneen kapteenin ja perämiehen kanssa. Iso kiitos siis Finnairille!

Laskeuduttuamme Pariisin Charles de Gaullen eli Roissyn lentokentälle, suuntasimme taksilla kohti Notre Damea, josta olin suunnitellut meille päiväksi ohjelmaa. Saavuimme Pariisin keskustaan noin klo 11.30, joten meillä oli hyvin aikaa pyöriä nähtävyyksillä ennen kuin saimme hakea avaimet meidän Airbnb:hen.

KOHTI PARIISIN NÄHTÄVYYKSIÄ

Notre Dame oli edelleen korjauksessa ja tietojeni mukaan Notre Dame avautuu yleisölle jälleen vuonna 2024, joten saimme tyytyä ihailemaan upeaa katedraalia ulkopuolelta. Tyttäreni tunnisti Notre Damen helposti, sillä hän katsoi ennen matkaa Disneyn klassikon Notre Damen kellonsoittajasta. Neiti ilahtui kovin, kun hän näki kirkon ulkopuolella majailevat gargoilit, jotka elokuvassakin esiintyvät. Mysteeriksi jäi, oliko itse kellonsoittaja paikalla 😉

Matkamme jatkui kävellen ohi Pariisin oikeustalon kohti Pont Neufia, joka oli äitini to do-listalla. Itse silta oli ehkä pienoinen pettymys, mutta maisemat Seinelle olivat upeat. Sää oli koko matkamme ajan todella loistava ja onneksi torstaille sattui matkan viilein päivä, sillä kävely matkalaukkujen kanssa kuumassa säässä olisi ollut melko uuvuttavaa. Kilometrejä kertyi ensimmäiselle päivälle yli 12 ja askelia kellotin mittariin 18 000.

Kellon lähestyessä yhtä, päätimme pysähtyä lounaalle Pont Neufin läheisyyteen. Bongasin vierestä myös Louis Vuittonin kahvilan, jossa olisin kovasti halunnut käydä, mutta valitettavasti tuo jäi meiltä tällä reissulla kuitenkin väliin. LV kahvilasta olisi saanut ihania LV-kuvioisia leivoksia ja mm. suklaata. Toiseen kertaan sitten!

Lounaan jälkeen suuntasimme kohti Louvrea, jossa kävimme ihailemassa tietysti kuuluisaa lasista pyramidia sisäänkäynnillä ja otimme pakolliset turistikuvat muiden tapaan. Tyttäreni olisi halunnut nähdä Mona Lisan, mutta tuo jää nyt seuraavalle reissulle. Louvre on nimittäin niin valtava, että siellä menee helposti koko päivä. Tiedostimme jo etukäteen, että neljä päivää Pariisissa on aivan liian vähän ja jouduimme priorisoimaan tekemisiä hurjasti.

Louvrelta oli alunperin tarkoitus suunnata Place de la Concordelle Tuilerisin puutarhan läpi, mutta reissuväsymys ja majapaikalle jäljellä oleva matka pakottivat meidät suuntaamaan lyhyintä ja nopeinta reittiä kohti Eiffeliä. Notre Damelta on ilman ylimääräisiä kierroksiakin Eiffelille matkaa noin 5 kilometriä, joten etäisyydet ovat Pariisissa pitkät. Me olimme varautuneet kävelemään läpi reissun, mutta huonot yöunet ja perässä kulkevat matkalaukut veivät hieman fiilistä.

Päästyämme Eiffel-tornin läheisyyteen, pysähdyimme kylmille juomille Bistrot Champ de Marsiin, josta muodostui meidän reissun kantapaikka. Kyseessä oli hyvin perinteinen ranskalainen bistro, jonka pihalla oli upeat ulkotilat Pariisin tunnelman aistimiseen. Reissumme ”vanhukset” eli äitini ja kummitätini sekä tyttäreni jäivät kahvilaan vahtimaan meidän tavaroita, kun lähdimme siskoni kanssa hakemaan Airbnb:n avaimia noin kilometrin päästä. Monet olivat valittaneet etukäteen avainten sijainnista majoituksen palauteboksissa, mutta kävely ei tosiaan ollut paha ja perille oli helppo löytää.

AIRBNB

Olimme varanneet tähän reissuun hotellin sijasta Airbnb:n, sillä tällä tavoin saimme koko porukka viettää aikaa yhdessä ja majoitus tuli kaikille huomattavasti edullisemmaksi. Katsomamme hotellit olivat hintaluokaltaan 1600-1800 euroa vaikka ne eivät todellakaan olleet kalleimmasta päästä. Eivät ne olleet myöskään edullisimpia vaihtoehtoja toki, mutta halusimme hyvän sijainnin majoitukselle. Meidän airbnb:ssä oli kolme makuuhuonetta, kaksi vessaa ja kaksi kylpyhuonetta ja sijainti aivan erinomaisella paikalla. Parvekkeeltamme näkyi Eiffel-torni täysin esteettömästi ja Eiffelille käveli 2 minuuttia, täydellistä siis! Airbnb:mme maksoi noin 1100 euroa yöltä, mutta kun summan jakoi kolmelle perhekunnalle, se oli erittäin ok ja yhden perheen osuudeksi jäi tuo 1100 euroa.

Illalla kävimme vielä läheisessä ruokakaupassa ja ai että, miten ihana siellä olikaan ihana tutkia ja hypistellä kaikkea! Teen tätä samaa Suomessa esimerkiksi Lidlissä, josta löytyy aina paljon sellaista mitä perusprismasta ei saa. Lähellä oli myös leipomo, kunnon viinikauppa, suklaakauppa sekä lihakauppa. Viinikaupasta kummitätini osti meille kunnon samppanjaa sekä lasit, sillä niitä airbnb:stä ei löytynyt. Vietimme loppuillan rauhassa asunnolla ihaillen iltaisin kimmeltävää Eiffel-tornia. Eiffel tuikkii kauniisti pimeällä aina jokaisen tunnin ensimmäiset 5 minuuttia, joten jos olet Pariisissa, tornia kannattaa ihailla aina tasatunnein 😍

Tällainen oli meidän reissumme ensimmäinen päivä ja palataan myöhemmin toiseen päivään 💕