TAPAUS #NOTWISTSHAKE

 Olen tämän viikon aikana puhunut paljon Instagramissani Twistshakesta, joka on tarjonnut meille pienemmille vaikuttajille aivan naurettavia palkkioita yhteistyöstä. Olen myös liittänyt IG storyihini aihetunnisteen #notwistshake, jota käytettiin alunperin aivan toiseen aiheeseen kuin mistä itse olen puhunut. Koen kuitenkin, että nämä kaksi aihetta linkittyvät niin vahvasti yhteen, joten olen itse yhdistänyt aihetunnisteeseen myös vaikuttajapuolen mistä ei siis missään nimessä alunperin ollut kyse.

#notwistshake aihetunniste sai alkunsa noin viikko sitten, kun suuri määrä suurimmaksi osaksi nuoria naisia sai yllättäen potkut Twistshakelta. Nuoret naiset ovat arvostelleet kohteluaan somessa sekä osa heistä on avannut kokemuksiaan Aftonbladetissa. Potkut saaneet naiset ovat tehneet työtä nimenomaan vaikuttajien kanssa ja monelle Twistshake onkin tuttu nimenomaan erittäin aggressiivisen vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Twistshakea on näkynyt todella monella ja Twistshake on lisäksi lähestynyt myös ihmisiä, jotka eivät oikeastaan lukeudu vaikuttajiksi.

YHTEYSHENKILÖT

Yhteyshenkilöillä on voinut olla heidän ”pankissaan” 1000 ihmistä, joille he ovat tarjonneet yhteistöitä. Heidän kauttaan tulleista myynneistä työntekijän on ollut mahdollisuus saada peruspalkkansa päälle bonus, johon he ovat oikeutettuja kun myynti ylittää 200 000 SEK kuukaudessa. Mikäli määrä ei täyty, joudut tyytymään peruspalkkaasi, jonka osaa kertoo olevan 23 000 kruunua ennen veroja vaikka työhön sisältyy myös henkilövastuuta. Kuukauden myyntitavoitetta osa luonnehtii utopistiseksi ja niin korkeaksi, ettei sitä ole mahdollistakaan saavuttaa ja myöhemmin rajaksi nousi 250 000. Tässä kohtaa näemme yhteyden myös siihen, miksi esimerkiksi itse olen saanut viikoittain useita spämmiksi laskettavia yhteistyöpyyntöjä tältä yritykseltä. Todella moni pienempi vaikuttaja kertoi jakavansa aivan vastaavan kokemuksen kanssani ja moni jakoikin screenshotteja omasta mailiboxistaan, joka oli täynnä viestejä Twistshakelta.



Kuvan julkaisuun saatu lupa anonyyminä pysyttelevältä vaikuttajalta

Nyt kun olen itse lukenut irtisanottujen työntekijöiden kokemuksia heidän työstään, en tosiaan ihmettele enää näiden viestien loputonta tulvaa. Itse en koskaan lähtenyt mukaan yhteistyöhön Twistshaken kanssa, sillä tarjottu palkkio oli aivan naurettavaa luokkaa. Tuotepalkkiona minulle tarjottiin sellaisia tuotteita, joille meillä ei olisi ollut edes käyttöä ja lisäksi tuotteiden rahallinen arvo oli mitätön. Yksi ehdotettu palkkio oli kerran 4 smoothiepussia kahta feed-kuvaa sekä storymateriaalia vastaan. Nämä 4 smoothiepussia maksavat yhteensä 20 euroa, mutta esimerkiksi vaikuttajat jakavat jatkuvasti 55 % alennuskoodia (myös itse sain tällaisen, vaikka emme tehneet yhteistyötä enkä omistanut yhtäkään tuotetta), joten palkkioksi yhdestä kuvasta olisi lopulta jäänyt alle 5 euron arvosta tuotteita.

YHTEISTYÖT TUOTEPALKKIOLLA

Teen itse joitakin yhteistöitä myös tuotepalkkiolla, mutta tässä vaiheessa on todettava, että on tuotepalkkioita sekä ”tuotepalkkioita”. En itse lähde mainostamaan alle 5 euron tuotepalkkiolla muovikippoja, vaikka ”kuinka aidosti uskoisin tuotteisiin ja käytän näitä päivittäin”. En todellakaan henkilökohtaisesti usko näihin tuotteisiin eikä meillä olisi näille käyttöäkään. Myönnän toki, että itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta Twistshaken tuotteista, joten en voi näitä arvioida hyviksi tai huonoiksi. Sanon kuitenkin, että en halua näitä edes kokeillakaan, sillä sekä työntekijöiden kohtelusta aggressiivisesta spämmistä että tuputtavasta mainonnasta johtuen en haluaisi edes nähdä näitä tuotteita kenelläkään. Tästä syystä haluan myös seisoa tägin #notwistshake takana.

Muutama isompi vaikuttaja lähestyi minua tämän aiheen tiimoilta ja kyseenalaisti mielipiteeni. Samalla he kertoivat saavansa itse kunnon palkkiota ja kyllä, minäkin ilmoitin oman hintani yhteistyölle, mutta siihen ei suostuttu. Tilini tulisi olla vähintään kaksi kertaa isompi kuin nykyään ja vasta silloin kunnollinen korvaus työstä olisi mahdollinen. Todella moni vaikuttaja on suostunut yhteistyöhön olemattomalla palkkiolla ja se on mielestäni erittäin valitettavaa. Kenenkään työ ei ole näin pienen palkkion arvoinen eikä tätä voi vierittää yrityksen syyksi.

Moni kertoi kokeneensa hämminkiä yhteistyön aikana ja materiaalia on vaadittu julkaistavaksi ennen kuin tuotteet on saatu, julkaisupäivämäärät ja kellonajat on saneltu tarkkaan asiakkaan puolelta sekä yritys on vaihtanut mielivaltaisesti tuotteet tai tuotteiden värit kesken sovitun yhteistyön epämieluisiin ja silti yhteistyö on täytynyt toteuttaa loppuun. Ymmärrän, että yhteistyössä on erittäin tärkeää sopia tietyt päivämäärät ja raamit yhteistyön toteuttamiselle, mutta 10 euron tuotepalkkiota vastaan tehtäessä ei mielestäni ole oikein yritykseltä vaatia näin ankaria ehtoja. Kyse on kuitenkin nimenomaan yhteistyöstä ja silloin asioista tulisi sopia nimenomaan yhdessä. Yhteistyön tulee olla mieluisaa ja kannattavaa kummallekin osapuolelle.

Tuotepalkkioista haluaisin sanoa sen verran, että kaikki tuotepalkkiot eivät ole mielestäni pahasta. Teen itsekin osan yhteistöistäni tuotepalkkioita vastaan, mutta silloin tuotepalkkion täytyy olla rahallisesti arvokas sekä muutoin itselleni erittäin mieluinen ja tarpeellinen. Tässäkin asiassa tulee ymmärtää oma tasonsa ja se, millaista palkkiota voi työstään odottaa. Korostan myös tässä vaiheessa kertaalleen, että kenenkään työ ei ole 10 euron tuotepalkkion arvoinen vaikka sinulla ei olisi yhtäkään seuraajaa.

AVOIN KESKUSTELU KANNATTAA

Loppuun haluaisin vielä todeta, että on jokaisen oma asia millaisiin yhteistöihin suostuu ja millä ehdoilla, mutta toivoisin että jokainen ajattelisi asioita aina hieman laajemmin ennen kuin suoriltaan suostuu yhteistyöhön. Mieti oman työsi arvo ja lisäksi se, että pystythän oikeasti seisomaan mainostettavan tuotteen ja yrityksen takana. Otathan huomioon yhteistyön vaatiman työmäärän, johon sisältyy niin suunnittelu kuin toteutuskin. Muistathan myös, että työn lisäksi ota huomioon myös se, mikä on tarjoamasi näkyvyyden arvo. Yritys ostaa sinulta lähtökohtaisesti näkyvyyttä tuotteelleen, joten tämä on erityisen tärkeää huomioida.

Suosittelen vaihtamaan ajatuksia avoimesti muiden vaikuttajien kanssa, sillä heiltä saat arvokasta tietoa heidän kokemuksistaan. Ylipäänsä avoin keskustelu toisten vaikuttajien kanssa ja somessa on mielestäni todella jees, joten kannustan tähän ehdottomasti ?

Vielä kertaalleen, #notwistshake

Lähetä kommentti

Designed by FlexyCreatives